Kies de camera die je leuk vindt

Hoe kies je de beste camera? Dat is verrekte moeilijk want er zijn heel veel goede camera’s. Zeker als je net start met fotograferen, zul je overdonderd worden door een enorm variërend aanbod, ook qua prijs. Vaak kies je dan de instapcamera van een merk dat iemand anders je geadviseerd heeft. Op het moment dat ik zelf serieus wat meer met fotografie wilde doen, was het voor mij overduidelijk dat ik een spiegelreflexcamera van Nikon wilde hebben. Alle fotografen die ik kende gebruikten Nikon. Ik dacht daar niet eens echt lang over na.

En toch fotografeer ik nu al jaren met 2 systeemcamera‘s van het merk Fujifilm. Niet omdat de beeldkwaliteit van Nikon mij tegenviel. Integendeel. Ik vrees dat mijn overstap in eerste instantie weinig meer om voeten had als gewicht.

Een beginnend fotograaf werkt het beste met een camera die hij kent. Een iets meer ervaren fotograaf werkt het beste met de camera die hij leuk vindt.

boek Light: science & magic

Ter voorbeeld: Als ik op pad ging met mijn favoriete combo lange tijd, de Nikon D7200 en de Tokina 11-16mm F2.8 lens, sjouwde ik al vlug 1,2 kilo rond mijn nek. En dan had ik nog niet de enorm zware portretlens bij, of de cameratas, of het statief, de flitser. Ik probeerde het ook zoveel mogelijk te vermijden om deze zaken mee te nemen, wat eigenlijk een beetje zonde is.  Je beperkt zo je mogelijkheden op locatie.

Ik bleef maar zoeken naar betere cameratassen. Dan weer met, dan weer zonder sling. Liefst zo compact mogelijk waardoor ik een heel deel van mijn materiaal nog niet kon meenemen. Op een bepaald moment nam ik op vakanties enkel nog het lichtste objectief mee in mijn bezit toen, de grotendeels plastieken 35mm F1.8. Ik deed dat niet uit artistieke overwegingen, maar omdat ik niet de hele vakantie rugpijn wenste te hebben.

Het was pas bij een fotouitstap naar Brussel dat een bevriende fotograaf me zijn nieuwe Fujifilm systeemcamera in handen duwde, ik denk dat het de XT2 was. Nu was het echt niet de eerste systeemcamera die ik zag, maar ik vond het direct een prachtig apparaat. Een compacte rangefinder-stijl camera met een paar wieltjes bovenop, niet teveel knoppen. Het leek een beetje op de camera waar mijn oma vroeger mee rondliep, maar dan met de nieuwste technologie. De combinatie van leer en metaal. Voorop een prachtig, dunne metalen lens. Het soort dat je vastpakt en waarbij je direct voelt: hey, dit bevalt mij. Pak jij de Nikon maar. 

Niet zo heel lang daarna had ik een fotoshoot en keken de mensen vol verwondering en vertwijfeling naar de super kleine camera die ik uit mijn fototas toverde. Beu als ik het was om veel te sjouwen, had ik ook nog voor bijna de kleinste camera uit het Fujifilmgamma gekozen. Het was de Fujifilm X-E3 met een gewicht van: 337 gram! 647 gram inclusief de kitlens (de beste kitlens ooit overigens, de Fujifilm XF 18-55MM f2.8-f4) . Het geheel samen woog nog minder dan mijn Nikoncamera zónder lens. En in die kleine body huisde een supersnelle camera met 24 megapixels. Maar voor die mensen zag ik er waarschijnlijk wel uit als een Japanner op vakantie. 

Ik las laatst in het boek Light: Science & Magic deze opmerking over het kiezen van de juiste camera: Een beginnend fotograaf werkt het beste met een camera die hij kent. Een iets meer ervaren fotograaf werkt het beste met de camera die hij leuk vindt. Deze menselijke factoren dragen meestal meer bij aan het slagen van de foto dan de techniek van de camera. 

Ik sluit mij daar volledig bij aan. Het is de fotograaf die de foto’s maakt, die alles kiest van instellingen tot positie. De camera is een gebruiksvoorwerp, hetgeen waarmee je die foto’s maakt. Het is dus zeker belangrijk dat deze een bepaalde kwaliteit kan bieden, maar nog belangrijker is hetgeen dat jij er mee doet.

Kijk je puur naar de technische aspecten, scoort de kleine Fujifilm X-E3 slechter als de Nikon D7200. En zelfs mijn Fujifilm X-Pro3, toch een nieuwere en veelgeprezen camera, scoort net iets slechter. Hoewel deze laatste wel exact dezelfde sensor-grootte heeft. Maar inderdaad, strikt genomen koos ik dus bewust voor een camera met minder prestaties voor mijn dagelijks gebruik, als de camera die ik al had. En als ik de foto’s ging vergelijken (je doet toch altijd een 1 op 1 test in die zin) zag ik ook wel wat verschil. De Raw-foto’s van de Fujifilmcamera waren minder scherp naar de hoeken toe en er ontstond toch wat meer ruis in de donkere delen. Maar ik vond dit verschil verwaarloosbaar. De Fujifilmcamera was toen al lang mijn favoriete toestel geworden. Het was de camera die ik in vrijwel elke situatie als eerste uit de kast nam. Kortom de camera ik leuk vond. De Nikons inclusief alle lenzen en accessoires werden niet lang daarna verkocht. 

Fujifilm X-E3 – f5 – 1/250 sec – ISO-640
Fujifilm X-E3 – f4- 1/500 sec .- ISO-400 (met macro-ring)
Fujifilm X-E3, 1/200 sec.- ISO-125
Fujifilm X-E3 – 1/125 sec – ISO-400

Dus, sta jij nu voor de keuze om een nieuwe camera aan te schaffen? Misschien heb je al iets op het oog? Dan zijn er een aantal zaken in het algemeen om mee rekening te houden:

Waarvoor wil je de camera gebruiken? Misschien ben je nog zoekende naar je stijl. Zeker als je net start met fotograferen. Toch heb je waarschijnlijk al een voorkeur of idee over hetgeen dat je wilt gaan doen. Ga je huwelijken fotograferen? Wil je portretfotograaf worden? Ben je een natuurfotograaf of wil je juist reportages maken? Kijk dan bijvoorbeeld eens naar fotografen die jou inspireren in de stijl fotografie die jou het meest interesseert. Welk materiaal en welk type camera gebruiken zij?

#cameratype op instagram kan je ook al een indicatie geven over wat voor soort fotografen de camera gebruiken die jij op het oog hebt en wat zij er mee gedaan krijgen.

Hoe voelt ‘ie?

Zo onderschat en zo belangrijk. Zoals ik al uitgebreid aangeef in bovenstaand voorbeeld. Het gewicht is voor mij tegenwoordig een enorm issue. Rekening houdend met extra zaken die je ook nog gaat meenemen in de cameratas. Wil je wel of geen grotere grip? De manier hoe de camera in je hand ligt. Mijn X-E3 zal bijvoorbeeld voor mensen met grote handen een verschrikking zijn. Het is bijna alsof je een speelgoedcamera vasthoud. De knoppen en draaiwielen zijn erg klein. Heb je iets op het oog of twijfel je over een overstap naar een ander systeem? Rijd naar de dichtstbijzijnde fotowinkel en ga de camera eerst eens vasthouden.

Bouwmateriaal

Is je camera weatherproof? Een inschattingsfout die ik maakte met de aanschaf van mijn Fujifilm X-E3. Een zeer krachtige camera, maar wel enkel in mooi weer. Dus perfect voor de vakantie naar Valencia, maar heb je natuurfotografie voor ogen in ons eigen kikkerlandje, vergeet het maar. Daar kan het toestel dus niet tegen. Ik heb het uiteraard toch af en toe eens voorzichtig geprobeerd, maar bij iets koudere temperaturen, het hoeft zelfs niet eens echt nat weer te zijn, schakelt de X-E3 zichzelf gewoon uit. Niks meer mee aan te vangen. Dat was voor mij weer een van de belangrijkste factoren om toch ook de Fujifilm X-Pro 3 aan te schaffen. Ik beschouw mijzelf toch nog altijd als een weatherproof fotograaf en ga niet enkel naar buiten bij zonnig en warm weer.

Weatherproof dien je overigens niet te verwarren met waterproof. Of beter gezegd, verwar water resistant zeker niet met waterproof. Die termen worden allemaal door elkaar gebruikt. Een weatherproof camera is bijvoorbeeld wel water resistant, dus kan gebruikt worden in de stromende regen. Maar je kunt hem echt niet in het water gebruiken. Daarvoor heb je een waterproof camera nodig.

Prijs en technologie

Tuurlijk willen we allemaal de high-end camera, het beste dat er is op de markt. Als ik heel eerlijk ben maakt Leica misschien toch wat mooiere rangefinder-toestellen als Fujifilm. En in de nieuwste Shoot lees ik nu over de Fujifilm GFX100S, hun nieuwste en zeer compacte fullframe. Kostprijs 5.999 euro, koopje toch?

Realiteit is dat ik dat veel te duur vind om zo even op tafel te leggen voor iets dat ik grotendeels hobbymatig gebruik. Veel instapcamera’s hebben al een fantastische kwaliteit. De Nikon D5300 bijvoorbeeld is zo’n typische camera die je veel ziet, door iedereen hobbymatig of professioneel wel gebruikt kan worden en heel goede kwaliteit biedt. Spaar het geld liever voor een goede, lichtsterke primelens en je bent vertrokken. Zoals eerder gezegd, het komt er toch op neer wat jij er als fotograaf mee doet.

Twijfel je over upgraden? Dan luidt het algemeen advies om te wachten tot je aan de grenzen bent gekomen van hetgeen dat jij met je huidig toestel kunt. Pas dan ga je best op zoek naar een camera die meer mogelijkheden biedt voor die specifieke punten die jij wenst te verbeteren. Een advies dat ik al meermaals heb genegeerd. Realiteit is dat er zoiets gemeens bestaat als reclame. Over dat nieuwste toestel dat weer net iets sneller en beter functioneert dan het exemplaar dat jij gebruikt. Of je twijfelt over 2 bijna identieke camera’s waarbij het goedkopere exemplaar ook heel goed lijkt te zijn, maar ja, bouwjaar 2015 en die nieuwe, 500 euro duurdere versie wordt overal bejubeld op youtube en in de fotografietijdschriften.

Er is een manier om hier doorheen te prikken die wel werkt. Voor mij dan toch. Zoek eens op youtube naar promofilmpjes uit 2015 van dat ouder type camera of misschien zelfs van de camera die je al hebt. Geweldig dat enthousiasme waarmee de camera die gewoon bij jou in de kast staat, wordt aangeprezen voor zijn gebruikersgemak en fantastische kwaliteit foto’s. Ik garandeer je, na een video of 3 is de kooplust weggeëbd en wil je gewoon weer foto’s gaan maken. Bekijk zeker ook de technische reviews. Misschien ontdek je nog een gimmick die je al die tijd al is ontgaan.

Verrek, kan dat ding dat ook nog?

Een uitgebreid verslag waarom ik liever met de systeemcamera van fujifilm werk en wat het verschil is met een DSLR zoals mijn eerdere Nikons, lees je in volgende blog.

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *